HEM
Musik
Nyheter från Mazetti hösten 2013!
Svart streck

>>
Då och då dimper det ned brev från fransklärare som låtit elever läsa böckerna och skriva recensioner.

(Man blir alltid lika imponerad av den höga ambitionsnivån i franska skolor) Senast ett gymnasium i norra Frankrike som läst boken "Det är slut mellan Gud och mej". Den boken har funnits i Frankrike i några år, den kom ut i Sverige 1995 (och nominerades då till Augustpriset). Det är en fantastisk känsla att inse att böckerna lever och andas på många ställen efter nära 20 år!

Och Från Haiti mejlar en grupp kvinnor som vill att Katarina ska skriva historien om deras liv…

Trots dessa begivenheter: allra roligast är dock att en massa brev börjat strömma in från svenska skolor som läst serien om Kusinerna Karlsson, ofta som högläsning. Tjocka kuvert med hälsningar och med bilder av läsarna! Ibland kommer mejl, som det här :

" Hej Katarina!!! Jag är ditt ABSOLUT största fan!!!!!! Jag ÄLSKAR Kusinerna Karlsson!!! Best Books Ever!! Jag har en kompis som gillar dig jätte mycket också , men han ska inte inbilla sig nått! JAG är ditt största fan! Märtha 11 år = Största Fan!!!!
"

LÄS FLER RECENSIONER OM KUSINERNA KARLSSON OCH KATTRACKARN HÄR >>

>>
Bibliotekstjänsts recension av "Berättelser för till- och frånskilda". Lektör Annette Larsson

Berättelser för till- och frånskilda - det är väl tydligt vad det handlar om! Katarina Mazetti har förmågan att fånga en stämning och en situation i korta stycken. Mannen som handfallet konstaterar att hon har lämnat honom, barnets förvirrade glädje över dubbla påskägg eftersom föräldrarna är skilda, kvinnan som i ett slag med skilsmässan tappade alla vännerna och före detta mannens dotter - enskilda människoöden som inträffar varje dag. Även när lösningen är bra finns sorgen med, skildrad på många sätt i bokens noveller. Katarina Mazetti ser också situationskomiken och väjer heller inte för varken det lite cyniska eller satiren, men allt med en mänsklig ton och glimt i ögat. Det är en lättläst, klurig bok som ger många goda skratt och lite vemod ibland.

>>
Aftonbladets recension av "Berättelser för till- och frånskilda". Text av Clara Törnvall.

Läs hela recensionen här >>

ÅTERGÅ TILL FÖREGÅENDE SIDA >>

FLER RECENSIONER

Text av Maria Kücher

Katarina Mazettis noveller om förhållanden är knappast underhållande men igenkänningsfaktorn torde vara hög för många, skriver Maria Küchen.

En man lämnar sin fru och inleder ett nytt förhållande, men efter några månader dyker exfrun upp och berättar att hon väntar hans barn. Visst. Sånt kan hända. Nya kvinnan blir förstås inte glad, men hon förstår, och hennes kärlek fortsätter trots allt spira.

Efter ett par år hör dock exfrun av sig igen till sin före detta man och säger att hon väntar ännu ett barn med honom. DNA-test bekräftar det obönhörligt. Katarina Mazettis novell "Det finns andra sätt" passerar därmed från vardagsrealism till inseminationsrysare.

Mannens nya kvinna överger honom. Hans liv vittrar sakta men säkert sönder. Så småningom föder exfrun barn nummer tre. Även detta barn är han bevisligen pappa till. Regelbundet skickar hon idylliska bilder på sig själv och telningarna. Det visar sig att hon före separationen lyckades bemäktiga sig och kylförvara hans sperma.

Hans tillvaro är slagen i spillror. Han gör det enda möjliga. På silverbröllopsdagen några decennier senare är han och hans första fru ungefär lika lyckliga som vilket annat silverbröllopspar som helst.

Med "det enda möjliga" menas här det enda ekonomiskt möjliga. Mazettis noveller gestaltar att äktenskap bygger på ekonomi och maktspel väl så mycket som på romantik, också här i samtiden där våra val sägs vara fria. Och det sociala sammanhang som äktenskapet erbjuder kan ärligt talat betyda mer, mycket mer, än den där människan man råkar leva med. Cyniskt? Nja. Snarare är nog Mazetti benhård realist.

Hennes noveller på temat äktenskap och skilsmässa är korta och täta. Ibland, men inte alltid, stannar hon vid att beskriva fenomen och strukturer snarare än att mejsla fram karaktärer. Då kan resultatet bli kåserande mer än skönlitterärt, med fingertoppskänsla för hur vi lever här i tjugoförsta seklet när stjärnfamiljen i många fall ersatt kärnfamiljen och näten av beroende och tvång ser annorlunda ut än tidigare — men de finns där, tro inget annat.

Kanske är väven av hänsyn och måsten till och med tätare än förr. Flytta någonstans? Inte utan bonusbarnens biologiska mamma och hennes nya man och deras barn och bonusbarn. Vi sitter där vi sitter, trots allt samtidsprat om valfrihet, om att leva sitt bästa liv och följa sin egen stjärna. Underhållande är inte rätt ord för att beskriva Mazettis texter om detta, men igenkänningsfaktorn lär vara hög för många.

I andra noveller dras skruvarna åt så det gör ont. "Ergo sum", om en ensam man och hans riskabla drömmar, lämnar märken i huden. "Vagina dentata" är en närmast perfekt liten studie i inomäktenskapligt förtryck och hur det fortplantar sig. Som bäst finns en språklig hjärtrytm genom novellerna som också den gör ont. Och tror man att verklighetens övergivna kvinnor aldrig gör sådana hemskheter som i inledningsnovellen "Igelkotten", då tror man fel.

Rött streck